توضیحاتی درباره قلعه حاج خان

حاج خان بزرگ یکی از ملاکین که در ابرقو ساکن بوده است و مالکیت بعضی از مزارع را در اسفندآباد بر عهده داشته وی با نیروی کار اهالی این قلعه را ساخته است . عمر این قلعه حدود 180 سال می باشد و در مجاورت قنات نصرت آباد ساخته شده و تا به حال درو پیکر آن به طور سالم باقی مانده است.

این قلعه با چهار برج در چهار ضلع و درب ورودی در قسمت ضلع جنوبی و دیوارهایی در پایه به ضخامت 250 سانتی متر و ارتفاع آن به 8 متر می رسد. و هر چه از پایه به بالا می رود ضخامت دیوار ها کمتر می شود .

بر سر در ورودی یک اتاق نگهبانی که هر چهار برج قابل نگهبانی است و کسی که پشت در ورودی قرار می گیرد به وسیله دیده بان یا نگهبان قابل مشاهده است و در اطراف اتاق نگهبانی سوراخهایی به طور مایل وجود دارد که می توان بیرون را نشانه گرفت و از خطر افراد بیرونی در امان بود.

درون قلعه ساختمانها به سه دسته قابل تقسیم است . یک دسته ساختمان ها که در ضلع جنوبی و شرقی داخل قلعه ساخته شده است و مخصوص زارعین بوده است و هر خانواده به صورت گسترده در واحد هایی از آن زندگی می کرده است. اتاق ها دارای طول زیاد و عرض و ارتفاع کم و در آخر هر اتاق محدوده ای به ابعاد 2*3 با دیواری کوتاه جدا شده است. در ضلع شمالی خانه ای مجهز و دارای اتاقهای متعدد و سقف بلندتر و درهای متعدد و راهرو به صورت قرینه  و دارای زیر زمین و باغچه ای در وسط ساخته شده که به خان اختصاص داشته است. و زارعین و رعایای خاطی از نظر خان در زیر زمین زندان می شدند و مجازاتهای دیگری هم وجود داشته است .

محوطه ضلع غربی و قسمتی از ضلع شمالی بدون ساختمان می باشد.محلی برای نگهداری چهارپایان خان که معمولا اسب بوده اند وجود داشته ست که ظرفیت نگهداری 100 راس چهارپا را دارد و در حال حاضر ساختمان آن سالم است و راهی نیز برای رفتن به طبقه دوم وجود داشته است که چهارپا با بار خود قادر بوده بالا برود.

درکتاب اصحاب راس بیان شده است که بعضی از قلعه های اسفندار مجدد بنا شده است و شاید این قلعه از قلعه هایی بوده که تجدید بنا شده باشد چون قدمت آن به 180 سال میرسد.

باغ دهنویی:با سلام : مساحت 1000متر صحيح نمي باشد لطفا اصلاح فرماييد .

مدیر: لطفا در صورت اطلاع مساحت صحیح را اعلام بفرمائید. با تشکر از نوجه شما.

باغ دهنویی:قلعه به صورت مربع شكل مي باشد كه احتمالا 100متر هر ضلع ان طول دارد =10000 متر

دم حموم:از حموم قدیمی اسفند آباد هم بنویسید 



نظرات شما عزیزان:

دم حموم
ساعت11:49---16 آذر 1391
از حموم قدیمی اسفند آباد هم بنویسید

باغ دهنويي
ساعت16:20---13 آذر 1391
قلعه به صورت مربع شكل مي باشد كه احتمالا 100متر هر ضلع ان طول دارد =10000 متر

ساعت11:16---12 آذر 1391
با سلام : مساحت 1000متر صحيح نمي باشد لطفا اصلاح فرماييد مدیر: لطفا در صورت اطلاع مساحت صحیح را اعلام بفرمائید. با تشکر از نوجه شما.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: درباره اسفندآباد ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : 10 / 9 / 1391برچسب:اسفندآباد,اسفند آباد,اسفنداباد,اسفند اباد,ابرقو,ابرکوه,یزد,بخش بهمن,esfandabad,esfandabadi, | | نویسنده : اسفندآبادی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.